Administrative resources

  • Home
  • Administrative resources

Administrative resources

Repositioning resources

The appeal for reconsideration and the economic-administrative claim are two classes of administrative resources whose purpose is to examine the legality of administrative acts of economic content regulated by tax law. The appeal for reconsideration is optional and is resolved by the body that issued the act. (Articles 222-225 LGT)

The economic-administrative claim, which can be filed directly against a resolution or, if an appeal for reversal has been filed, after it is resolved; It is resolved by a body other than the one that issued the act that is appealed, the Economic-Administrative Courts, and, unlike the reinstatement, it does function as a necessary budget of the appeal before the contentious-administrative jurisdiction. (Articles 226-233 LGT)

The economic-administrative claim

Is configured from its origin as a prior administrative means of review that it is necessary to exhaust, so that the taxpayer can go to the Courts to assert his rights and claims against a tax act that he considers harmful to his interests.

This prior and mandatory claim has the ultimate purpose of reducing litigation and avoiding overloading the Courts of Justice, although on many occasions it has proven ineffective in achieving this objective, being a source of undue delay in the review procedure, which is why, With the reform carried out in the LGT in 2015, the abbreviated procedure was introduced in a single instance for matters of less complexity (article 245 of the LGT).

Therefore, the economic-administrative claim is mandatory. In this sense, article 228 of the LGT indicates that the jurisdiction of the Economic-Administrative Courts will be “inalienable and non-extendable and may not be altered by the will of the interested parties.” As an exception to this general rule, against the acts of management of the taxes of the local entities, it is only possible to file an appeal for reconsideration being configured as mandatory and prior to the filing of contentious-administrative appeal, without being able to file an economic-administrative claim;

Appeal Appeal

Tras instruir el expediente correspondiente, el superior jerárquico al órgano que dictó el acto impugnado deberá emitir resolución y notificarla en un plazo máximo de 3 meses.

Cuando el acto impugnado hubiera sido resuelto expresamente, el silencio del recurso de alzada será desestimatorio.

Pero cuando el acto impugnado hubiera concluido por silencio administrativo, el silencio del recurso de alzada será estimatorio, siempre que no verse:

  • Sobre transmisión de facultades relativas al dominio o servicio público.
  • los relativos a actividades que puedan perjudicar al medio ambiente.
  • Por último, aquellos recaídos en procedimientos de responsabilidad patrimonial de las Administraciones Públicas.

Cuando el recurso de alzada sea estimado se podrá entender anulado o modificado el acto impugnado en el sentido que hayamos solicitado. La resolución determinará los efectos concretos del recurso de alzada.

Extraordinary appeal for review

En determinadas circunstancias todavía se tendrá acceso a otro recurso administrativo contra la resolución del recurso de alzada. Se trata del recurso extraordinario de revisión, que procede cuando en la resolución impugnada:

  • Se incurrió en error de hecho.
  • Concurrió prevaricación, cohecho, violencia, maquinación fraudulenta u otros delitos.
  • Se tomaron en consideración documentos o testimonios que posteriormente se declaren falsos por sentencia judicial firme.
  • cuando aparecieran con posterioridad documentos de valor esencial que evidencian el error de la resolución.

En estos casos el interesado dispone de un plazo de entre 3 meses y 4 años para interponer el recurso en vía administrativa. El órgano competente deberá dictar y notificar su resolución en plazo de 3 meses. En caso contrario, el silencio tendrá carácter desestimatorio, quedando abierta la vía judicial.

Errors rectification appeal

Para aquellos actos o liquidaciones tributarias en los que se aprecie un error manifiesto disponemos del recurso de rectificación de errores.

Artículo 109. Revocación de actos y rectificación de errores.

  1. Las Administraciones Públicas podrán revocar, mientras no haya transcurrido el plazo de prescripción, sus actos de gravamen o desfavorables, siempre que tal revocación no constituya dispensa o exención no permitida por las leyes, ni sea contraria al principio de igualdad, al interés público o al ordenamiento jurídico.
  1. Las Administraciones Públicas podrán, asimismo, rectificar en cualquier momento, de oficio o a instancia de los interesados, los errores materiales, de hecho, o aritméticos existentes en sus actos.

 

We take care about everything

Make an appointment for a face-to-face meeting or by videoconference.

    Legal Notice and Privacy Policy.